Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

2016.12.24

1,3,7-Trimethyl-Xanthin

 1,3,7-Trimethyl-Xanthin

Nem, nem dopping szer, nem is tiltott anyag. Sőt...nagyon sokan napi szinten fogyasztják.
Ez nem más, mint a koffein.

                          
Képtalálat a következőre: „koffein”

Mi is a koffein?

koffein metilxantin-származék. Fehér, keserű ízű, kristályos vegyület.
Amíg nem sikerült azonosítani, a teában lévő élénkítő anyagot a koffeintől eltérőnek tartották, és teinnek (vagy tininnek) nevezték, azonban kiderült, hogy a két vegyület egy és ugyanaz.
kávé (1-1,5%), tea (2-5%) és kóladió (kb. 1,5%) alkaloidja. Kis mennyiségben a kakaóbab is tartalmazza.
Vízben rosszul oldódik, ezért a jól oldódó kettős sóit használják.

A központi idegrendszert izgató hatású, emeli a légzőközpont CO2 érzékenységét és a légzési percvolument. Alacsony koncentrációban csökkenti a perifériás ellenállást az agyi erek növekvő ellenállásával szemben, elernyeszti a simaizmokat. Az agyalapi vegetatív központok izgatása révén emeli a testhőmérsékletet, növeli a vizeletkiválasztás. A 
szíven közvetlen hatással növeli a szív frekvenciáját és a kontrakciók erejét. 
A koffein élénkítő hatású gyenge pszichostimuláns, valamint diuretikus hatású. Továbbá enyhíti a fáradtság tüneteit és fokozza a munkaképességet. Ugyancsak közismert a mérsékelt mennyiségű koffeinnek a gondolkodásért felelős cerebrocorticalis mezőkre gyakorolt serkentő hatása: fokozza a szellemi tevékenységet, javítja a szellemi funkciókat, gyorsítja a szellemi gondolattársítást, a gondolatok világosabbá válnak, könnyebben és gyorsabban születnek, javítja az ítéletalkotást és a megfigyelőképességet, csökkenti a fáradtságot és álmosságot, kellemesebb közérzetet is okozhat. Pszichés labilitás, depresszió, lehangoltság esetén szokványos adagjai is növelhetik a probléma súlyosságát, izgatottságot, ingerlékenységet okozva. Ez fokozottan jelentkezik koffeinérzékenység esetén.
A koffein növeli az izomzat érzékenységét az idegi parancsokra, kisebb idegi aktivációt és nagyobb erőkifejtést okoz.
Nagy dózisban a koffein önmagától izom összehúzódást vált ki.
Nem növeli a szívinfarktus kockázatát, ám csökkenti a cukorbetegségét!
Napi 1-3 kávé picit növeli a magas vérnyomás kockázatát, viszont a napi 4-nél több kávé nem!
Hosszútávú, napi 250mg fogyasztásánál függőség alakul ki, de ezt pár hetes "elvonókúra" beiktatásával megszüntethetjük. 
Napi 600 mg felett már jelentkezhetnek a mérgezés tünetei. A koffein halálos adagja 5-10 g körüli.

300 mg fölötti fogyasztás esetén kézremegést, erős szívdobogást, a fejben vértolulást idéz elő. Magas vérnyomást, ritmuszavart, szorongást, pánikrohamot provokálhat, migrént okozhat. A gyomorra gyakorolt káros hatás, gyomorégés előfordulhat.


Koffein, mint zsírégető?

Amit a legtöbb kávéfogyasztó nem tud az az, hogy a koffein mobilizálja a zsírokat, hogy azokat energiaként hasznosítsuk, ami fantasztikus dolog, ha keményen edzel, és csökkenteni akarod a testzsír mértékét, de nem túl jó akkor, ha egész napodat az asztalodnál ülve töltöd fánkkal tömve magad. A koffein standard összetevője sok stimuláló, súlycsökkentő kiegészítőnek.
Ezért a folyamatért az egyik metabolitja, a paraxanthin felel.
Fokozza a zsírsavak lebontását, felszabadítja a zsírsejtekből a szabad zsírsavakat és a glicerolt így gyors energia jut az izmok számára, csökkenti az éhséget.
A koffein stimulálja a mellékvesét, hogy az több epinefrint, norepinefrint (adrenalin), és dopamint – mely egy agyi hírvivő – termeljen, ami végső soron a zsírvesztést, energiaszintet, állóképességet és a mentális tisztaságot egyaránt növeli.
Ha edzés előtt koffeint fogyasztunk, ezzel segítünk testünknek, hogy a zsírsavakat energiaként használja fel, ami nem csupán azt jelenti, hogy sejtjeink több energiát nyernek, és keményebb munkára lesznek képesek, hanem azt is, hogy a raktározott, lerakódott zsírok mobilizálásával „fizetünk” ezért az energiatöbbletért. Más szavakkal, a koffein jóval hatásosabbá teheti zsírégető edzéseinket, míg izmainknak extra energiát biztosít, hogy egy kicsit keményebben, kicsit hosszabban „nyomhassuk”.

 

Azonnali energiapótlásért, stimulánsként vagy teljesítménynövelőként a kutatások 100-200mg-ot javasolnak maximum napi 3 alkalommal. 
A koffeint gyakran folyékony formájában fogyasztják: ez a kávé, a tea és egyes szénsavas italok. Mindazonáltal tabletta vagy kapszula formájában szintén könnyen beszerezhető. A koffein a legtöbb termogenikus (zsírégető) vagy stimuláns formulában jelen van, koffein, vagy növényi hasonmása, a guarana formájában.


Forrás:
- wikipédia

- builder.hu
- Szász Máté (Scitec Nutriton) előadása az elhízásról, zsírégetőkről



Fittest Project